
In Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten wordt uitgebreid ingegaan op alle facetten van vitamine D. Op de relatie met onder meer osteoporose, kanker en hart- en vaatziekten. Op de juiste dagdosis om het risico op deze aandoeningen te verkleinen. Op de vermeende 'toxiciteit' van vitamine D. En op de manier waarop de farmaceutische industrie de aandacht probeert af te leiden van vitamine D, omdat het nu eenmaal aantrekkelijker is moderne ziekten te behandelen met medicijnen dan ze te voorkomen met voedingsstoffen.
Laatste nieuws
15/07/10 - Een verhoging van de gemiddelde vitamine D-spiegel in het bloed van 50 naar 100 tot 150 nmol/l zou het risico voor ernstige ziekten - daaronder talrijke soorten kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, bacteriële en virale infecties, auto-immuunziekten, osteoporose, dementie en hartinsufficiëntie - met 50% verminderen. Bovendien zou het sterftecijfer bij deze...
07/07/10 - Personen met het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) moeten regelmatig worden blootgesteld aan zonlicht en dienen vitamine D-rijke voeding te eten. Suppletie is aan te bevelen voor personen waarbij de vitamine D-status onder het minimum blijft.
Hiermee onderstrepen de onderzoekers het advies in de richtlijn van het Britse National Institute for Health and...
06/07/10 - Neurologen van de University of Buffalo in de Verenigde Staten vonden dat lage serumwaarden voor vitamine D bij patiënten met multiple sclerose geassocieerd kunnen zijn met een sterkere progressie van fysieke beperkingen en cognitieve stoornissen.
Lage serumwaarden voor vitamine D worden al langer gerelateerd aan een hoger risico voor MS, maar over een...
06/07/10 - Een tekort aan vitamine D geeft een verhoogde kans op bloedarmoede. Daarnaast blijkt het hemoglobinegehalte verlaagd en zijn stoffen die de vorming van rode bloedlichaampjes stimuleren verhoogd bij personen met een vitamine D-deficiëntie.
Aan de cross-sectionele studie namen 554 personen deel in de periode van januari 2004 tot en met december 2006. De vitamine...
06/07/10 - Ouderen met een hogere vitamine D-spiegel presteren cognitief gezien beter. Dit geldt vooral voor de uitvoerende taken, aldus de Tufts University in Boston.
De wetenschappers voerden een cross-sectioneel onderzoek uit onder ruim duizend proefpersonen van 65 jaar en ouder. Van de onderzoekspopulatie was 35% zwart; de overige proefpersonen waren voornamelijk...